13 de xaneiro de 2024

Ciencia Ficción

Unha introducción a un libro hai mais de 40 anos, na que se fai un repaso a varias películas aparecidas na metade do século XX. Como curiosidade para os amantes e aterrados pola IA aparece unha mención a unha película "coa súa orixinal premisa dun cerebro omnipotente controlando a todo o mundo".


Era un marabilloso teatro..., unha cavernosa sala de espectáculos con platea e dous pisos onde un raparigo e os seus amigos podían dar renda solta á súa nostalxia todos os sábados pola tarde por só catro cuartos. Chamábase A Calita e as súas acomodadores levaban unhas rechamantes chaquetiñas vermellas, había unha xigantesca pantalla enmarcada con cortinas de veludo, e a súa principal atracción era unha encantadora señora detrás do mostrador dos caramelos que realmente fundía auténtica manteiga para facer os flocos de millo. Se vostede alcanzou a súa puberdade nalgún momento antes de finais dos 60, probablemente terá unha A Calita no máis precioso do arcón dos seus recordos. 

Porque foi neses marabillosos palacios antigos onde nós botamos a nosa primeira mirada ao futuro. Xunto cos tiroteos dos cowboys e as historias policíacas, un novo tipo de películas golpeou a prateada pantalla cunha auténtica asperxida cando os Estados Unidos entraron na era atómica a finais dos anos 40. Quizá vostede foi un dos primeiros en ver películas tan proféticas como Con destino á Lúa ou Foguete X-M durante as primeiras citas coa súa moza. Ambos os films foron despachados como mero lixo polos críticos, pero hoxe en día, apenas trinta anos máis tarde, a súa visión retrospectiva da aterraxe lunar e da exploración marciana ten penetrado xa na historia. 

Pero por aquel entón películas tales como Ultimato á Terra e Veu do espazo exterior eran rodadas tan só para os soñadores, unha entusiasta multitude nova máis que desexosa de ser arrastrada ao espazo profundo ou de desafiar os descoñecidos perigos dunha invasión alieníxena. Na nosa desbordada imaxinación, todos nós efectuamos a perigosa viaxe interestelar até a Metaluna sacudida pola guerra nesta illa a Terra, loitamos contra os invisibles monstros do Ide no Planeta prohibido; logo regresamos á Terra a fin de sufocar A invasión dos ladróns de corpos. 

Cun orzamento grande ou pequeno, cun cadro de persoal de grandes estrelas ou unha repartición de completos descoñecidos, as primeiras películas de ciencia ficción tiñan todas elas unha cousa en común: inspiraban un innegable sentido da marabilla en milleiros de impresionables novos. Mesmo induciron a moitos deles a acudir aos xornais ou revistas de ciencia ficción e buscar alí o complemento que acabase de encherlles. 

Seino... porque é o que me ocorreu a min. Inmediatamente despois de que a Universal levase á pantalla O incrible home menguante, sentín unha abafadora compulsión que me obrigou a comprar un exemplar da agora clásica novela de Richard Matheson. Aquilo representaba deixar de comprar cinco cómics de dez centavos cada un, pero o medio dólar foi gastado sen o menor remorso, e a novela estivo pronto camuflada baixo as tapas dun libro de texto para unha máis fácil lectura en calquera momento. Cando cheguei ao último capítulo souben que a chea de cómics que tiña na miña mesa de noite ía desaparecer para sempre. Porque alí había excitación e aventuras que ningún superheroe enmascarado podería xamais igualar. E como un auténtico adicto da ciencia ficción, tiña que facer algo máis... inmediatamente. 

Moitos días entre semana atopáronme na biblioteca local e nas librarías de segunda man, buscando nomes como Asimov, Sturgeon, Bradbury e Clarke. Mentres tanto, os fins de semana, especialiceime en acaudillar safaris en grupo cara a calquera cinema nun radio de quince quilómetros... presentando aos meus amigos as últimas fantasías de Hollywood. 

Ás veces un excelente guión e unha magnífica actuación de conxunto eran o máis importante, como ocorría en films tales como O enigma doutro mundo, O pobo dos condenados e A Terra en chamas. 

Outras veces era o departamento de efectos especiais o que nos mantiña cravados nos nosos asentos, con películas tales como A guerra dos mundos, a Terra contra os pratos volantes e A máquina do tempo. 

Inmediatamente detrás destes reverenciados clásicos había un amplo abanico de honorables mencións: películas imaxinativas que, por unha ou outra razón, fracasaran en conseguir todo o seu potencial. Viaxe ao sétimo planeta, coa súa orixinal premisa dun cerebro omnipotente controlando a todo o mundo, é un apreciable exemplo dunha gran idea estragada por uns decorados baratos e unha confusa dirección. Outros títulos desta ampla categoría inclúen obras estimables, tales como o angustioso Terror no espazo, de Mario Bava, e o filme cheo de suspense de Edward L. Cahn, Iso: o terror de máis alá do espazo, ambas as precursoras do inmensamente popular filme de ciencia ficción de 1979 titulado Alien, o oitavo pasaxeiro. 

Si, como en todos os xéneros, por cada esforzo digno había tamén ducias de Serie Z alagando o mercado. Lembran a masiva decepción cando o alieníxena de Voo a Marte resultou ser o actor de carácter Morris Ankrum metido nun apolillado traxe espacial? E os apupos e asubíos en Cinco doncelas do espazo exterior cando se revelou que o monstro era un home levando un xersei de pescozo volto sobre a súa cabeza? E aínda que moitos o tentaron, quen pode esquecer o espantoso gorila alieníxena en Monstro robot? 

Hoxe, por suposto, incluso os máis populares films de ciencia ficción de anos pasados foron superados por outros films tales como A guerra das galaxias e Encontros na terceira fase. E como non! Os mozos directores George Lucas e Steven Spielberg recoñeceron ambos os dous ser admiradores do cinema e da literatura de imaxinación. Eles tamén creceron lendo Amazing Stories e sentados en primeira fila vendo Non desta Terra e A invasión dos homes dos pratos volantes. 

Quizais algún día, grazas á influencia de Luke Skywalker e á Nave Ama de cría en CE3K, un director do mañá preséntenos aventuras especulativas aínda máis impresionantes na pantalla. Pero por agora celebremos algúns dos espléndidos films e excelentes autores que o iniciaron todo. Aquí presentamos unha serie dos máis famosos relatos de ciencia ficción trasladados ao celuloide. Así que amortigüemos as luces... o pano vai alzarse inmediatamente. 

JIM WYNORSKI 

Hollywood, California 

1 de xaneiro de 1980. 

Ningún comentario:

Publicar un comentario

Nota: só un membro deste blog pode publicar comentarios.